Sapfabrikanten zijn op zoek naar een manier om suikers in sappen of vruchtendranken te minimaliseren. Contined is een specialist in fruitingrediënten met de bedoeling om de industrie te helpen dit doel te bereiken, met behulp van onze 100% fruitingrediënten.

FUNCTIONELE VEZELS

Een interessante manier om suikers met 100% fruitingrediënten te verminderen, is het gebruik van functionele fruitvezels. Onze partner Herbafood heeft zowel een erg functionele appel- als citrusvezel, genaamd Herbacel® AQ® Plus. Deze fruitvezels hebben een  hoog waterbindend vermogen (resp. 23,5 g / g en 25,0 g / g).

Hoe werkt het?

Als je meer water aan je sap toevoegt, neemt de hoeveelheid suiker en dus de calorische waarde af, maar het sap verliest textuur en de smaak wordt waterig. Herbacel® AQ® Plus-vezels zijn uniek, hebben een hoog waterbindend vermogen en kunnen de textuur en mondgevoel van het originele sap nabootsen. Wilt u weten wat onze functionele vezels kunnen doen om suiker in uw toepassing te verminderen? We kijken uit naar een bezoek waar we een demonstratie kunnen presenteren, die het potentieel van functionele vezels laat zien om suikers in sap te verminderen.

Klik hier om onze brochure over Herbacel® AQ® Plus in fruitsappen te bekijken.

FRUIT MET EEN LAAG SUIKERGEHALTE

De eenvoudigste manier om het suikergehalte in sap te verlagen, is het kiezen van vruchten met een lager suikergehalte. Eerst begon de voedingstrend rond suikers met alleen de noodzaak om toegevoegde suikers te verlagen, maar tegenwoordig is de totale hoeveelheid suikers en calorieën in sappen belangrijk voor de consument. Hierdoor is het interessant om sappen te ontwikkelen met ingrediënten die van nature laag zijn in suiker. Hieronder vindt u enkele vruchten die laag zijn in suikers en daarom interessant zijn voor nieuwe productontwikkelingen. Om de volgende cijfers perspectief te geven: een appel bevat 10,4 gram suiker per 100 gram fruit.

Fruit (100gr.) Suikers Vezels kcal
Cranberries 4.1 gr. 4.6 gr. 46
Canadian wild blueberries 7.1 gr. 4.3 gr. 57
Acerola Puree 5.5 gr. 1.1 gr. 32
Boysenberry 6.9 gr. 5,3 gr. 56

Source:  Self Nutrition data, 2019

MEER WETEN?

Neem contact met ons op